کتیبه فارسی در کلیسای جامع Virgin of Ljeviška در پریزرن در ایالت کوزوو صربستان

شعر «رواق منظر چشم من آشیانه تست» از حافظ شیرازی در کلیسای جامع Virgin of Ljeviška در پریزرن کوزوو نظر بازدید کنندگان را به خود جلب می کند.

"رواق منظر چشم من آشیانه تست" با حروف فارسی در دهلیز کلیسای باکره لیویشکا که به عروج مریم مقدس اختصاص دارد نوشته شده است. روایات مختلفی وجود دارد که نویسنده این شعر کیست، اما مطمئناً کسی است که از زیبایی و شکوه لیویشکا شگفت زده شده است، همانطور که مردم پریزرن به اختصار و با محبت آن را کلیسا می نامند. در زمان اشغال شهر توسط عثمانی ها، کلیسا به مسجد تبدیل شد، نقاشی های دیواری خراشیده شد و روی آن گچ بری شد. کلیسا اکنون در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو قرار دارد و تنها بخشی از آن بازسازی شده است، اما زمانی که کلیسا در سال ۲۰۰۴ مورد هتک حرمت قرار گرفت و به آتش کشیده شد کاری برای بازسازی آن انجام نشده است.

کلیسا بر پایه‌های یک معبد بیزانسی ساخته شد و استفان پروونچانی اولین کسی بود که کلیسای جامع را بازسازی کرد. آنچه اکنون برجای مانده توسط پادشاه میلوتین از سال ۱۳۰۷ تا ۱۳۰۹ میلادی ساخته شده است. این کلیسا به سبک بیزانسی است و از بیرون جالب توجه است زیرا با آجر هایی بسیار کمیاب  ساخته شده است، اما از داخل نیز جالب است و توسط برادرانی از خانواده آستراپا نقاشی شده است.

در ایالت کوزوو و متوهیا که علیرغم اعلام استقلال بخشی از خاک صربستان بشمار می رود  بیش از 150 کلیسا و صومعه صربستان در سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ به  آتش کشیده و ویران شدند. ومرمت کامل کلیسای قرون وسطایی بانوی لیویشکا در پریزرن که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد، تکمیل نشده است.ایالت کوزوو در صربستان یکی از کهن‌ترین مراکز مسکونی در اروپای جنوب‌شرقی است .این شهر بارها میان امپراتوری بیزانس، پادشاهی صربستان و بلغارستان دست به دست گشت و به هنگام چیرگی عثمانیان بر این شهر در ژوئن۱۴۵۵ در قلمرو پادشاهی صربستان قرار داشت.

پریزرن یکی از مراکز تصوف در بالکان بوده است.تکیه‌های طریقه‌های سنانیه و قادریه که به ترتیب در سال‌های ۹۹۸ و ۱۰۶۶ق بنا نهاده شده‌اند، هنوز پابرجا هستند. همچنین تکیه طریقه قراباشیه شعبه‌ای از سلسله خلوتیه که در ۱۱۱۱ق ظهور یافت، هنوز باقی است.سلیمان افندی ۱۷۳۸م شعبه عاجزیه از طریقت سعدیه را در این شهر بنیاد نهاد. برگزاری مراسم نوروز در تکیه فرقه رفاعیه که در ۱۹۷۲م بازسازی شده، از بزرگ‌ترین رویدادهای اهل تصوف در بالکان است.

کد خبر 20013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =